יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

טיפוח מתוק - שילוב הדבש במוצרי הטיפוח לגוף ולשיער

פוסט אורח מאת טל דקל

photo_11150_20100104צילום: graur razvan ionut 

הדבש בעבר:

דבש - עשרות אגדות ומיתוסים נקשרו סביב הנוזל השקוף והענברי הזה. עוד בימי המלכה המצרית קליאופטרה היה שמור לדבש מקום של כבוד על מדף היופי והטיפוח. הרבה לפני שהמציאו את הספא, נהגה המלכה המצרית, שיופיה נודע למרחוק, לטבול באמבט של דבש וחלב אתונות כדי לרכך ולהבריק את עורה; גם אן בולין מלכת אנגליה, נהגה למשוח את שערה הארוך בתערובת של דבש ושמן. שרה, דוכסית מרלבורו שבאנגליה, הסתפקה בשטיפת שיער במי דבש מתוקים, ונשות הקיסרויות בסין נהגו למרוח על פניהן גרעיני תפוז טחונים עם דבש - וריאציה קדמונית לתכשירי הניקוי הגרגירים בני ימינו. גם "אלכסנדר הגדול" נחנט בדבש על מנת שיזכה לחיי נצח, ואפילו הרוזנת קתרינה דה-מדיצ'י לקחה למסעותיה קרפיונים משומרים בדבש, והמושג "ירח דבש", הונהג בשבטים טבטוניים שהאכילו את הזוגות הנישאים בדבש במשך חודש, על מנת שחייהם יהיו טובים ומוצלחים.

גם במקורותינו אנו, הארץ המובטחת תוארה כזבת חלב ודבש, ואחד מסממני הקטורת בבית המקדש, היה הדבש. פסוקים שלמים בספר תהלים משתמשים בדבש כמשל לטעם התורה, וגם ה"מלמד" ב"חיידר" נותן לבן השלוש, ללחוך דבש שנמרח על אותיות האל"ף בי"ת, בכדי להמתיק לו את לימוד התורה, וכמובן תפוח טבול בדבש, מסמל את תקוותנו לשנה חדשה ומתוקה.

בעידן של היום קיימת לסגולותיו הרבות של הדבש גם תמיכה מדעית, הבאה לאשש את ממצאי העבר לגבי סגולותיו הבריאותיות והרפואיות. בדבש, מסתבר, קיימים מספר רכיבים המעמידים אותו כמוצר ייחודי בעל סגולת בריאותיות ותכונות רפואיות טיפוליות. המרכיב העיקרי בדבש הם הסוכרים – המהווים כ 70% מתכולתו הכוללת, כאשר הדבר הבולט בהם הוא היחס הגבוה של הפרוקטוז (סוכר ממקור פירות) למול הגלוקוז. פירוקו של הפרוקטוז בגוף איטי יותר ולכן אכילתו טובה ומטיבה לאור העובדה שאינה מעלה בצורה מהירה את רמות הסוכר אלה מורידה אותו בגוף. נוסף על המונוסכרידים (פרוקטוזה וגלוקוזה) מכיל הדבש בכמויות קטנות גם ויטמינים, מינראלים, חומצות אמינו, הורמונים, שמני איתר ויסודות בקטרצידיים אנטיביוטיים.

photo_10720_20091218צילום: m_bartosch 

פלאי הבריאה:

לדבש, בו תטבלו בחג הזה את התפוח, סגולות בריאותיות רבות: לטיפול בכוויות, בהתקררויות, בבעיות עיכול וכמובן - בשביל היופי. הדבורה שגודלה לא עולה על 2 ס"מ, מתפקדת למעשה כמפעל שלם! הדבורה רועה בשדות הפרחים, מוצצת את הצוף וחוזרת לכוורת, כשכבר בשלב זה מתחיל ייצור מטען הדבש. רק על מנת לסבר את האוזן, על מנת ליצר ק"ג אחד של דבש, נחוצות לפחות אלף דבורים, שטח תעופה של כ-140,000 ק"מ וכחמישה מליון פרחים! על מנת ליצר ק"ג אחד של דבש, נחוצות לפחות אלף דבורים, שטח תעופה של כ-140,000 ק"מ וחמישה מליון פרחים! הכוורת מכילה כרבע מליון דבורים בקירוב, העובדות בהרמוניה נפלאה. בכוורת "פועלות", מלכה אחת וזכרים. תפקיד המלכה להטיל ביצים והיא עושה את זה עם כל הרצינות, כשהיא מטילה אותן בקצב של 3000 ביצים ביום! משך חייה כשנתיים והיא איננה זזה ממקומה. ה"פועלות" דואגות לרווחתה ולתפקודה התקין של הכוורת: ניקיון, בניית תאי דונג חדשים, טיפול בצאצאים, איסוף צוף והגנה. תפקידם של הזכרים לעומת זאת, מסתכם בהפריית המלכה בלבד.

על פי ההלכה היהודית, היוצא מן הטמא - טמא, ואסור באכילה. והיוצא מהטהור - טהור, ומותר באכילה. נשאלת השאלה, כיצד הדבש מותר באכילה, והרי הדבורה היא חרק טמא? הסוד נעוץ בעובדה, שהדבש כלל אינו יוצא מגוף הדבורה, אלא עובר את תהליך העיבוד שלו דרך... הפה! הוא מועבר בין הדבורים מפה לפה ובאופן זה הולך ומסמיך עד שהסוכרים בו מגיעים לשיעור של 80%. בשלב זה הוא מופקד להמשך הכנתו באחד מהתאים של חלת הדבש.

טיפוח בדבש:

אחד השימושים הרפואיים של הדבש, שנחקרו רבות בשנים האחרונות, הוא השימוש החיצוני בו לחבישת פצעים וכוויות ולטיפול בכיבים. גאזה מרוחה בדבש מספקת לעור סביבה לחה, עוזרת למנוע זיהומים, מסלקת ריחות ומפחיתה דלקות ובצקות. גם תחום הרפואה העממית משופע במרקחות טיפוח שונות על בסיס דבש, וסגולותיו המרפאות של "נוזל הזהב", כפי שכונה בתקופות קדומות. בבדיקות שבוצעו בדבש הוכח כי לדבש, לבד מערכיו התזונתיים המרשימים, יש תכונות ייחודיות, ההופכות אותו למרכיב נחוץ ומבוקש בתעשיית הקוסמטיקה, תוצרי הלואי של הדבש- פולן, מזון-מלכות ופרופוליס, משמשים רכיבים מחוזרים בתעשיית הבריאות והקוסמטיקה.

"הדבש, כשהוא נמרח על העור כמרכיב במוצרים קוסמטיים, סופג לחות מהאוויר וגם מהיסוד החשוב ביותר בכל תכשיר לעור - המים", מסבירה יהודית ינוס, המדריכה הראשית של "שיסיידו", "בזכות תכונות אלה של ספיגה ואצירת לחות, הדבש יוצר על פני העור שכבת לחות, מעין פילטר מיקרוסקופי ששומר על מאגר הלחות בעור ומשפר את מרקמו, לחברת שיסיידו סדרת טיפוח שלמה בשם WHITE LUCENCY אשר מכילה דבש מלכות, אשר משפר, מטפל ומסייע במראה העור".

SHISEIDO WHITE LUCENCY

גם ורדה שחף, מדריכה ראשית של חברת "לנקסטר" מסכימה עם טיעוני ינוס ומוסיפה: "ראוי לציין, כי ברפואה האלטרנטיבית משתמשים בדבש כאנטיביוטיקה של הטבע, על שום היותו אנטי ספטי ואנטי בקטריאלי. מעבר לעובדה שהגלוקוזה סופחת נוזלים, נבחר מרכיב זה על ידי חברת לנקסטר, על שום התכונות הטיפוליות שבו, להיות מרכיב דומיננטי בסדרת הטיפוח הבסיסית Aquamilk. סדרה זו מעניקה לחות, הזנה והגנה לעור הפנים, הגוף והידיים".

Aquamilk- LANCASTER 2

"בשנים האחרונות גילו את סגולותיו של הדבש גם בתעשיית הבישום" מספרת יהודית בלאוואט, המדריכה הראשית של בשמי דולצ'ה וגבאנה, גוצ'י, ולנטינו ועוד מחברת לילית קוסמטיקה, וחושפת כי לאחרונה הושק בארץ בושם חדש לנשים של המותג הבינלאומי ג'וצי, בושם זה מכיל דבש מלכות, וגם עיצוב בקבוקו מזכיר בגווניו את צבעי הדבש הגולמי. עוד הוסיפה בלאוואט בשבחי הדבש באומרה כי : "הדבש הוא טבעי, אינו גורם לגירויים בעור, ולכן מתאים לשימוש במוצרים המיועדים לעור רגיש; הוא סופח ואוצר לחות רב עוצמה; הוא אנטיספטי ויעיל במיוחד לטיפול באקנה ולריפוי כוויות, חתכים וצלקות; הוא מכיל אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון), המסייעים בעיכוב תהליכי הזדקנות בעור; ואם זה לא מספיק, הוא יכול גם לשמש כמסנן קרינה טבעי: אותם רכיבים נוגדי חמצון שבדבש מגנים על העור מפני קרינת השמש, ואף מסייעים לשיקומו של עור שכבר ניזוק".

Gucci by Gucci- 410 nis 50 ML

סגולותיו הבריאותיות של הדבש:

  • דבש עם אלוורה מרגיע ומזרז ריפוי של כוויות ופצעים. יש לערבב את שני האלמנטים ביחס שווה, למרוח על הכוויה ולהשאיר זמן רב ככל האפשר.
  • דבש עם בצל יעיל כטיפול בהתקררות. יש לשפוך שלוש כפות דבש על חצי בצל חתוך, להמתין כשעתיים ולשתות שתים-שלוש כפות מהמיץ שנוצר, פעמיים ביום.
  • דבש עם שום יעיל בטיפול בדלקות פנימיות והתקררות. יש לרסק 15-10 שיני שום קלופות ולהוסיף חצי כוס דבש טהור, לערבב היטב ולאחסן במיכל נקי. למניעה יש לצרוך כפית ביום. במקרה של דלקת, כדאי לבלוע שתים-שלוש כפיות ביום.
  • לסובלים מבעיות עיכול ועצירות: ערבבו שתי כפיות דבש עם מעט מים פושרים ובלעו בבוקר, על קיבה ריקה.
  • מי שרוצים להגביר את תאבונם של ילדיהם, שייתנו להם ללקק חצי כפית דבש כל יום, על בטן ריקה.

אחת התכונות המופלאות של הדבש, מהזווית הקוסמטית, היא יכולתו למגר ביעילות מטרדי עור נפוצים, מפצעון סורר ועד אקנה. ריכוז הסוכרים הגבוה שבדבש הופך אותו לקוטל חיידקים טבעי, משום שחיידקים אינם יכולים להתפתח בחומר אוסמוטי (או בעברית: חומר בעל ריכוז גבוה, שסופח נוזלים). הדבש במצבו הטהור פשוט מייבש את הסביבה עמה הוא בא במגע, וזו גם הסיבה שאין למרוח אותו ישירות על עור בריא, אלא רק בתוספת לחומרים אחרים. אם תמרחו דבש בלבד על הפנים כמסכה, הוא יספוג את כל הלחות והנוזלים מהעור ויותיר את העור מיובש ומקומט.

יערית נחום, מדריכה ראשית בחברת הקוסמטיקה הטבעית "פבוניה בוטניקה" מציינת כי שימוש בדבש הביתי יעיל מאוד במקרה של אקנה או במצבים של הפרשות שומן מרובות. הדבש הינו רכיב אנטיספטי המומלץ לשימוש כמסכה הסופחת הפרשות שומניות ומונעת התפתחות חיידקית. כמו כן, הדבש יעיל גם במקרים של עור פנים יבש, הדורש מסכת הזנה טובה. לביצוע מסכת הזנה מדבש בייתי, יש לערבב בקערה 2 כפות דבש וכף שמן זית – מתקבלת מסכת הזנה יעילה שאותה יש למרוח על הפנים ולהמתין כ- 10 דק'. בסיום יש לשטוף את הפנים במים פושרים. במידה ואנו מעוניינים גם באפקט הבהרה, ניתן להוסיף לבלילה חצי לימון סחוט ולבצע את המסכה.

לרגל ראש השנה משיקה "פבוניה בוטניקה", את Rejuvenating Dry Skin Cream - קרם החייאה טיפולי לפנים ולצוואר, העשיר בחומרים פעילים ייחודיים ובמזון מלכות, המיועדים לשיפור ומניעת הזדקנות מוקדמת של העור, המרצת העור, החלקתו, הענקת חיוניות וזוהר והפגת יובש, בעור היבש או בעור "מיובש".
Rejuvenating Dry Skin Cream הינו קרם לחות ייחודי בטריפל אמולסיה הומוגנית, אשר פותח בשיתוף התגליות האחרונות בתחום הרכיבים הטבעיים- תמצית זרעי אגסים, תמצית המכילה רכיב חיוני לשימור העור והפחתת קמטי הגיל, המסייע לשיפור אלסטיות העור ומעלה בו את רמת הלחות. כמו כן, היא עשירה בפיטוסטרול, ויטמיןE  ובחומצה אורוסולית.

רג'ובנייטינג דריי סקין קרם- פבוניה

תמצית זו, משולבת עם רכיב ייחודי נוסף – יערת דבש (=מזון מלכות), העשירה בקומפלקס ויטמין B ובסגולות נוספות של העשרת רקמת העור בחמצן, המרצת הפעילות המטבולית, הזנה עמוקה, הגמשת העור וכן הענקת חיוניות. בנוסף, מכיל הקרם חמאת שיאה, חומצה היאלורונית, קלציום אסקורבית- ויטמין C, קולגן, ויטמין E, רטיניל- ויטמין A, אלוורה, תמצית דבש (המחיר: 268 ₪ ל- 50 מ"ל).

שתהיה לכולנו שנה טובה, מתוקה ו…מטופחת!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails