יום שלישי, 2 בפברואר 2010

שם הורד

מסתבר שיש סיבה מספיק טובה לכך שהורד נחשב לסמל היופי, האהבה, הרומנטיקה והאסתטיקה. מחקרים מוכיחים כי הוא לא רק יפה מרגש ומסעיר מבחוץ, הוא גם יפה מבפנים ופקעותיו תורמים לעור בריא ויפה ומחוללים נפלאות למראהו.

כתב: קובי טיריפינטו

"ורד הוא ורד הוא ורד הוא ורד..."

מדי שנה ב-14 בפברואר מציינים את יום האהבה (Valentine Day), במשלוח כרטיסי ברכה, ממתקים וכמובן זרי ורדים.
הורד, מונה עשרות אלפי זנים תרבותיים שתרבות טיפוחם נמשכת כבר לפחות 2,500 שנה. מהצמח עצמו מפיקים כידוע את מי-הורדים ושמן-הורדים ששימושם העיקרי הוא להתרעננות.

השם העברי "ורד" והשם האירופי "רוזה" נגזרו מאותה המילה, ומקורה כנראה בפרס או באסיה הקטנה.
הורדים הם בין הפרחים הפופולאריים ביותר בעולם, ועד כמה שמשפט זה נכון, הרי שהוא תופס בעיקר בהקשר של הורד האדום. הורד האדום הוא סימבול חוצה יבשות וזמנים. השימוש בורדים, ידוע כבר מתקופת המצרים הקדמוניים, הפרסים, יוון ההלניסטית ורומא הביזנטית. הורדים תפסו את קדמת הבמה בתחומים רבים כגון :אומנות, מוסיקה ושירה ואף שימשו כסמלים פוליטיים ודתיים לאורך ההיסטוריה של המין האנושי, אך יותר מכל מזוהה הורד עם הרומנטיקה והאהבה.

תולדות סמל הוורד יכולים למלא כרכים שלמים. די אם נזכור שהסופרת האמריקנית גרטרוד סטיין קיבלה (יש לשער) התקף של קוצר־רוח כשאמרה: "ורד הוא ורד הוא ורד הוא ורד" וסירבה לתלות בו עוד מובן סמלי. הוורד מסמל מצד אחד תום וטוהר, ומצד שני תשוקה ודם. עדויות מתרבויות שונות בהיסטוריה מוכיחות, כי הוורוד האדום נקשר בדמותה של אלת האהבה, ובתרבויות אחרות שימש כאלמנט קישוטי בטקסי חתונה. המלכה קליאופטרה, הייתה מצווה את שפחותיה להכין עבור אורחיה החשובים מיטת ורדים ואילו בתקופת הרומאים נהגו להעניק האחד לשנייה זר ורדים אדומים כאות לחיבה עזה. בזמנים ההם, הורדים היו סמלה של האלה היוונית ונוס, אלת האהבה ולכן מאז ועד היום, הורד האדום מצהיר – "אני אוהב/ת אותך". לוורד כאמור אין מתחרים בתחום הרומנטי, וזאת בדיוק הסיבה כי נקשרו בו סמלים רבים. בכדי לסמל תשוקה, נהוג להביא ורדים אדומים. עבור צניעות ובתוליות משתמשים בורדים לבנים, שכן כבר בימי הביניים, הורדים הלבנים נחשבו לסמל של אור, טוהר ותמימות ואילו לורד הצהוב שתי משמעויות: האחת קנאה, והשנייה אושר ואהבה.

יש לורד גרסה דתית - ה"רוזה מיסטיקה", שהיא הבתולה הקדושה, או חזון הוורד השמימי ב' טור ג ־עדן' של דנטה. יש לו גם גרסה חילונית - כגון הגן הנעול ובמרכזו ורד האהבה, ברומאן הוורד' הצרפתי מן המאה ה־ 13. ויש 'גן הוורדים' נוסח ת. ס. אליוט ויש 'שושנת שום ־איש' של פאול צלאן. ויש טוענים שהשם "ורד" לא מעלה ולא מוריד, כל עוד מדובר באותו פרח שריחו מתוק (שקספיר, רומיאו ויוליה), ויש טוענים להפך, שהשם עצמו הוא העיקר והפרח הקונקרטי לא משנה (כך סטפאן מאלארמה הצרפתי, המאוהב במוזיקליות של המילה fleur, פרח, ומעלה אותה אל מעבר לזר הפרחים הממשי); וכן הלאה. תולדות הוורד הן פחות או יותר תולדות תרבות המערב. אבל המכנה המשותף לגלגוליו השונים הוא שתמיד הוא נתפס כצורה אידיאלית, סמל השלמות, מעגל האינסוף המקופל בתוך עלי הקטיפה הסוגרים עליו.

מוצאם של הורדים העתיקים מאגן הים התיכון ואירופה וכן מהמזרח הרחוק ומסין. הזנים המודרניים של הורדים התפתחו רק במאה ה- 19, לאחר שאומצו על ידי הקיסרית ג'וזפין. אימוץ מלכותי שהפך אותם לפופולאריים מאד בקרב מטפחים, גנים בוטניים ואצולת העם.

ברפואה העממית וברפואה האלטרנטיבית משתמשים בורד, ובמיוחד ב"מי הורדים", המופקים מעלי הכותרת שלו, כצמח מרפא. הוורד צויין בין היתר כמועיל לטיפול בדלקות אוזניים ועיניים, בכאבי ראש, בבעיות בדרכי העיכול, בכאבי רחם, בדלקת ריאות ולהורדת חום.

מחקרים שונים גילו, כי השמן הנמצא בפקעות הורדים עוזר לשקם את העור, לשמור עליו מתנאי אקלים משתנים ולהעניק לו מראה צעיר לאורך השנים. גרי קלברג, המדריך הראשי בחברת הקוסמטיקה האורגנית ד"ר האושקה מסביר כי השמן המופק מפקעות הורדים יוצא דופן בכך שהוא מכיל רמה גבוהה (40%) של חומצות-שומן חיוניות מסוג אומגה-3, המהוות חלק בלתי נפרד ממגוון רחב של תהליכים גופניים (שלמות התא, איזון הורמונאלי, העברת מסרים הורמונאליים). חלק הארי של חומצות השומן מסוג אומגה-3 מצויות בתוצרי דגים, ולכן חשוב שיהיה מקור שהוא 100% צמחי לסוג זה של חומצות-שומן-חיוניות. השמן הצמחי המופק מפקעות הורדים, מכיל את כל החומרים הדרושים לשלמות קרומי התאים, הוא משפר התחדשות עור פגוע ויש לו השפעה נוגדת-דלקת. מעניין לציין, כי שמן פקעות הורדים מכיל גם צורה פעילה של ויטמין A (חומצה טרנס-רטינואית) המרפאת פצעים וכוויות מבלי ליצור רגישות יֶתר.

המוצר הקלאסי והמוכר ביותר בסדרת הורדים של ד"ר האושקה הוא קרם לחות ורדים המספק הגנה אופטימאלית עבור עור יבש, רגיש ובוגר. המוצר מספק גלימת-הגנה המסייעת לחזק את העור, ואידיאלי במיוחד לעור הנוטה לאדמומיות ולנימי דם (קופרוז). בנוסף מציעה החברה גם קרם לחות לגוף על בסיס הוורד הטהור: הכוחות משיבי ההרמוניה של הוורד פועלים בקרם הגוף העשיר על מנת לעורר ולחזק את תפקודי ההגנה הטבעיים של העור. קרם הגוף העדין, מכיל פקעות ורדי-בר, שמן אתרי של ורדים ותמצית ייחודית של עלי-כותרת של ורדים בשמן שקדים, מדובר בנוסחה אינטנסיבית ויעילה להזנה ואיזון העור. שני מוצרים נוספים בסדרה זאת הוא שמן גוף שהופק מעלי הכותרת של הצמח ומסכה ממצקת העושה שימוש בארבע צורות שונות של מיצוי ורדים.

פקעות הורדים משמשות גם את תעשיית הארומתרפיה למגוון רב של שימושים, ביניהם טיפוח, אסתטיקה וכמובן יצירת אווירה. פקעות הורדים במצב של שמן מרוכז, מזוקק וטהור יוצרות אוירה אנרגטית חיובית ואוהבת ומשפרות את מצב הרוח. לחברת השמנים הארומתרפית "פרימוורה" תמצית שמן ורדים ייחודית בשם "ורד אבסלוט", תמצית זאת מספקת מענה אידיאלי לתחלואים פיזיים ונפשיים. המוצר משווק במהדורה מוגבלת הכוללת 4 שמני אבסולוט – המיוצרים בכמות נדירה, כאשר הייצור העולמי שלהם נמדד בליטרים בודדים!!! השמנים נמכרים בכמויות מזעריות של cc1 בלבד, ומדובר בתמצית שמן טהורה ביותר, הקרובה באיכותה כמה שיותר לטבע. התמצית מכילה את הריכוז הגבוה ביותר בעולם של מיצוי הצמח. לכן, עוצמות ההשפעה שלו גבוהות מאד בהשוואה לשמנים ארומאטיים אחרים. ורד אבסולוט – נחשב לתמצית הנשית ביותר! הוא ניחן בניחוח פרחוני שובה לב, אנין ומורכב, הוא מסייע לטיפול בקרירות מינית ובאיזון הורמונאלי, הוא מחזק את מערכת הרבייה והמין, עוזר בלידה ובשיקום שאחרי, ומטפל בכאבי מחזור. סגולה נוספת בעלת מוניטין עתיק יומין היא יכולתו לטפח ולחדש עור מבוגר ורגיש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails